Fra 1. juli 2008 skal hestene ansvarsforsikres

Folketinget har vedtaget en ændring af lov om hold af heste.

Fra 1. juli 2008 er der således objektivt ansvar for skader forvoldt af løsgående heste. Dette indebærer, at ejeren af en hest vil være erstatningsansvarlig for sådanne skader, selvom der ikke er noget at bebrejde den pågældende. Der stilles i den forbindelse krav om, at hesteejere sørger for at hestene er ansvarsforsikrede.

Forsikringsbranchen er i gang med at tilpasse sig den nye lovgivning, så ansvarsforsikring tilbydes hesteejerne i enten et selvstændigt hesteansvarsforsikringsprodukt eller en forsikringspakke.

En rundspørge i forsikringsbranchen giver mange mulige produktvarianter.
For private nævnes mulige produkter som; en udvidelse af familieforsikringen (indboforsikring) eller en udvidelse af de nuværende hesteforsikringer.
For erhverv nævnes mulige produkter som; udvidelse af landbrugsforsikringen eller udvidelse af erhvervsansvarsforsikringen.

Hesteejere bør derfor kontakte forsikringsselskaberne for at få kortlagt mulighederne for ansvarsforsikring af heste i hvert enkelt selskab.

Kilde: Landscentret Hest

Tilbage til information