Nana fik en flot anden plads kun 1 point efter vinderen i mønstringskonkurrencen og Vanilla fik en flot 5. plads blandt skuets bedste 2 års plage.

M.v.h. Charlotte

Vanilla

Roskilde Dyrskue 2004

Sidste år brød vi med traditionen, og tog en 2 årig hoppe plag med til dyrskuet i stedet for, som vi plejer, en hoppe med føl. Og da det forløb storartet blev den 2 årige hoppe Vanilla tilmeldt til dyrskuet i år.
Med en ærespræmie til den toårige vi havde med sidste år var det svært at holde forventningerne nede til dette års hoppe plag Vanilla. Hun er efter Laban af Kloster OLH 724 og Vivi KNN 2079 og netop hendes mor Vivi vandt ærespræmien forrige år.
Sædvanen tro begyndte vi så småt at gøre klar til dyrskuet allerede et par måneder før. Den unge pige Nana, som de sidste par år er kommet fast på gården, begyndte at mønstre hoppen fast 2 gange ugentligt.
Dagen inden vi skulle af sted blev Vanilla vasket grundigt, og til sidst børstet og pudset så hendes pels var skinnende ren. Og så var vi klar. I vejrudsigten, som vi havde fulgt nøje de sidste par dage, havde de om fredagen lovet bygevejr og kun 17-18 grader så det var lidt af en kontrast til sidste års 25 grader.
Men torsdag aften da vi trillede til Roskilde for at indkvartere Vanilla var vejret skønt  og hoppens opførsel eksemplarisk som vi gik slalom mellem heste, biler, hunde og m.m. for at nå hen til vores boks.
En af de andre konkurrenter i klassen var Nymands Zydney som vi havde haft fornøjelsen at stille op imod året inde. En dejlig hoppe plag efter trakeneren Zardin og knabstrupperen Vally. Og netop Vally solgte Niels til Nymann for 4 år siden og gensyns glæden er derfor altid stor. Vi havde ikke været der ret længe før venner og bekendte fandt deres vej forbi vores plads, og så gik snakken. Som avler gennem snart 30 år har vi efterhånden solgt mange heste, og det er altid en fornøjelse at hilse på de ”nye” ejere og høre sidste nyt.
Mange deltagere vælger at blive og overnatte, men da vi havde en hoppe gående derhjemme som havde et 3 uger gammelt føl samt en anden hoppe som var i fol, valgte vi at tage hjem for at holde øje med dem.

Fredag morgen kl.7 gik turen så fra Holløse til Roskilde og alle var vi spændte på hvordan det hele ville gå. Kl. 8.30 var vi sat til at skulle ind, men den var tættere på 9 før der skete noget. Nana klarede det hele i stiv arm, med god hjælp fra Vanilla naturligvis, og 20 min. senere var det hele afgjort. Resultatet ville dog først blive offentliggjort kl.13.00, men Nymann kom hen og lykønskede os i den overbevisning at vi havde vundet. Der gik da heller ikke en time før vi blev orienteret om at det var tilfældet og at Nana desuden var udtaget til mønstringskonkurrencen igen i år. Det eneste som stadig stod i det uvisse var hvor mange point Vanilla havde fået, men vi måtte pænt vente til kl.13 med den lille detalje.

Resultatet af konkurrencen blev at Vanilla vandt med 22 point og alle de tre andre konkurrenter  fik 21 point.

Så endnu engang rendte gården  ”Frederikssten” med sejren, men ærespræmie blev det ikke til dette år.

Det eneste der var på programmet om lørdagen, var fremvisning af de forskellige hesteracer,  så der var tid til at få set hele dyrskuepladsen og ellers bare nyde vejret som denne dag viste sig fra sin bedste side.

Søndag morgen kl.8 gjaldt det så mønstringskonkurrencen og også her klarede Nana og Vanilla sig rigtigt godt. Kun adskilt af 1 point til førstepladsen avancerede Nana fra forrige års tredje plads til en anden plads. Og bare vent, til næste år snupper hun 1. pladsen J !

Dette års dyrskue blev rundet af med den sidste konkurrence kl.9 hvor det gjaldt skuets bedste 2-årig hoppeplag. Ud af de 19 heste opstillet fik Vanilla tildelt en flot 5. plads og levede dermed op til alle forventningerne og mere til.

Ca. 3 uger inden Roskilde Dyrskue folede Vanillas mor Vivi et flot fuldplettet hingsteføl Victory efter OLH 668 Uffe Korshøjgaard. Og nu her ca. 1 1/2 uge efter dyrskuet nedkom den anden avlshoppe Vanda med et flot plettet hoppeføl også efter Uffe Korshøjgaard.

2 sunde,  raske plettede føl og et vel overstået dyrskue betyder at 3 af årets 4 højdepunkter nu er vel overstået. Sidste punkt på planen bliver så føl- og plageskuet d.4-5.september.

På vegne af Karen & Niels M. Larsen
”Frederikssten”, 4300 Holbæk